-
-
Je persoonlijke leervraag wordt tastbaar en voelbaar
In een groep krijgt je leervraag context; hij wordt zichtbaar in contact met de anderen. Wat doe jij en wat is het effect daarvan?
“Je herkent en voelt opnieuw het verdriet, de wanhoop of de frustratie en je zoekt samen naar een uitweg. Je speelt in een gebeurtenis de rol van jezelf, maar ook de rol van de ander. Op die manier voel je mee met die ander en kun je kijken naar jezelf. Die spiegel is heel confronterend, maar ook heel verhelderend.”
-
Je kunt experimenteren met ander gedrag
Als ik het anders aanpak, wat gebeurt er dan? Welke invloed heeft dat op mijzelf en op de ander?
“In de leergang krijg je veel ruimte om te experimenteren, te falen en stralen, te groeien en bloeien. Er is aandacht voor ieders individuele proces en voor het groepsproces. We hebben écht kunnen leren van en met elkaar.”
-
Je vindt herkenning en erkenning
In alle persoonlijke leervragen zitten universeel menselijke thema’s. Je herkent je in de ander, het geeft je nieuwe invalshoeken én plezier. Het verbindt jou en andere deelnemers met elkaar.
“Hoewel ik het best eng vond om in een groep te leren, kwam ik al snel achter de meerwaarde daarvan. Je blijkt niet de enige te zijn die tegen muren oploopt. Het zijn bij iedereen dezelfde, heel herkenbare muren, ook al zit er dan een ander behangetje op.”
-
Je leert van verschillen
Verbondenheid is een belangrijke voorwaarde om jezelf te kunnen ontwikkelen. Om te kunnen leren van elkaars verschillen en om elkaar feedback te geven. Dit geeft een schat aan leerervaringen.
“De bijdrage van de deelnemers en begeleiders in ‘mijn’ psychodrama overtrof mijn verwachting, omdat hun aanwijzingen en beschouwingen zo precies en direct waren – ze stonden werkelijk met mij in verbinding.”
-
Je leert van elkaars expertise
Elke deelnemer heeft een actieve bijdrage in de uitwerking van elkaars leervragen. Hierdoor is het leerrendement voor iedereen hoog. Je kunt je eigen ervaring en deskundigheid als coach inzetten.
“De workshop was een ontspannen reis in het ervaren van de impact van directe reflectie op wat iemand puzzelt. Ook zonder eigen vraag heb ik veel meegepikt van de antwoorden die anderen spelenderwijs kregen.”